Ilio-inguinalis syndroom

Wat is een ilio-inguinalis syndroom?
Een ilio-inguinalis syndroom is een aandoening waarbij kinderen en volwassenen last hebben van pijnklachten midden onder in de buik en in de lies doordat een bepaald zenuwtakje (de ilio-inguinalis) beschadigd is of in de knel zit.

Hoe wordt een ilio-inguinalis syndroom ook wel genoemd?
Ilio-inguinalis is de naam van het zenuwtakje wat niet goed werkt bij kinderen en volwassenen met dit syndroom. Een syndroom is een combinatie van symptomen die samen voorkomen.

Ilio-inguinalis neuralgie
In plaats van syndroom wordt ook wel het woord neuralgie gebruikt. Neuralgie betekent zieke zenuw. De klachten worden namelijk veroorzaakt doordat een bepaalde zenuw niet goed werkt.

Hoe vaak komt een ilio-inguinalis syndroom voor bij kinderen?
Het is niet goed bekend hoe vaak een ilio-inguinalis syndroom voorkomt bij kinderen. Het syndroom komt veel vaker voor bij volwassenen dan bij kinderen.

Bij wie komt een ilio-inguinalis syndroom voor?
Een ilio-inguinalis syndroom kan op alle leeftijden voorkomen. Het komt vaak voor bij kinderen en volwassenen die een operatie van de buik of van de lies gehad hebben.
Zowel jongens als meisjes kunnen een ilio-inguinalis syndroom krijgen.

Wat is de oorzaak van een ilio-inguinalis syndroom?
Afknelling van de zenuw
De klachten van een ilio-inguinalis syndroom ontstaan doordat een zenuwtakje (de ilio-inguinalis) beschadigd raakt onder in de buik of in het lieskanaal. Door deze beschadiging raakt het beschermlaagje van de zenuw of de zenuwvezels zelf kapot, waardoor de zenuw niet goed zijn werk kan doen. Hierdoor ontstaan pijnklachten en/of een verdoofd gevoel.
Soms ontstaat een litteken in de zenuw zelf. Dit wordt een neuroom genoemd.

Operatie
Een veel voorkomende oorzaak van het ilio-inguinalis syndroom is een operatie onder in de buik (zoals verwijderen van de blinde darm), beenmergpunctie uit de bekkenkam of een liesbreukoperatie. Tijdens deze ingreep wordt de zenuw dan per ongeluk geraakt of verplaatst worden waardoor de zenuw beschadigd raakt. Ook kan littekenweefsel ontstaan na een operatie er voor zorgen dat de zenuw in de knel komt te zitten.

Ongeval
Zelden is een val op het onderste stuk van de buik en de lies de reden van het ontstaan van het ilio-inguinalis syndroom.

Endometriose
Bij een klein deel van de vrouwen is endometriose de oorzaak van het ontstaan van dit syndroom. Deze vrouwen hebben dan vooral last van pijnklachten als gevolg van dit syndroom rondom de menstruatie. Bij endometriose groeit er baarmoederslijmvlies buiten de baarmoeder. Onder invloed van hormonen groeit dit baarmoeder slijmvlies en tijdens de menstruatie wordt het ook weer afgestoten. Dit kan prikkeling van de zenuw geven.

Wat zijn de symptomen van een ilio-inguinalis syndroom?
Variatie
Er bestaat een variatie in de hoeveelheid en de ernst van de symptomen die verschillende kinderen of volwassenen met een ilio-inguinalis syndroom hebben. Niet alle onderstaande klachten hoeven tegelijkertijd aanwezig te zijn.

Pijnklachten
Het meest voorkomende symptoom van dit syndroom zijn pijnklachten onder in de buik en in de lies. De pijn kan doorstralen naar het been of naar de schaamregio. Vaak gaat het om een vervelende brandende, jeukende of stekende pijn.

Toename bij bewegen
De pijnklachten nemen vaak toe door bewegen van de heup en het been.

Afname bij buigen heup
Vaak nemen de pijnklachten af bij buigen van de heup. Kinderen en volwassenen kiezen er vaak voor om de heup altijd een beetje gebogen te houden om pijnklachten te voorkomen. Dit geeft een typische manier van bewegen en lopen.

Verdoofd gevoel
Een klein deel van de kinderen en volwassenen heeft last van een verdoofd gevoel onder in de buik, in de lies en/of op het bovenbeen.

Zwakkere onderbuikspieren
De onderste buikspieren kunnen zwakker zijn als gevolg van het ilio-inguinalis syndroom. Hier zullen kinderen en volwassenen zelf meestal geen last van hebben. Soms is te zien dat het onderste stukje van de buik aan de kant van de pijnklachten net wat meer bol staat dan de andere kant van de buik.

Hoe wordt de diagnose ilio-inguinalis syndroom gesteld?
Op grond van het verhaal van een kind of volwassenen last heeft van pijnlijk gevoel onder in de buik en in de lies kan het ilio-inguinalis syndroom worden vermoed. Andere aandoeningen die soortgelijke klachten kunnen geven zijn het genitofemorale syndroom en druk op de zenuwwortel L1.

ECHO van de zenuw
Door middel van ECHO onderzoek kan gekeken worden of er sprake is van een zichtbaar litteken op de zenuw in het lieskanaal of net buiten het lieskanaal. Dieper liggende afwijkingen aan de zenuw zijn niet met ECHO onderzoek in beeld te brengen.

EMG
Een EMG is een onderzoek waarbij de zenuwen kunnen worden doorgemeten om te kijken of de zenuwen goed functioneren. Dit gebeurt met kleine stroompjes. Het is heel moeilijk om op deze manier de zenuw ilio-inguinalis in de lies te onderzoeken. Door middel van een naaldje in de rugspieren kan wel gekeken worden of er in plaats van het ilio-inguinalis syndroom wellicht sprake is van een probleem van de zenuwwortel L1.

MRI bekken
Door middel van MRI onderzoek kan dieper in het bekken gekeken worden of er afwijkingen te zien zijn in het verloop van de zenuw. Omdat de zenuw dun is, is dit niet altijd gemakkelijk te zien.

Hoe wordt een ilio-inguinalis syndroom behandeld?
Afwachten
Wanneer de klachten kort bestaan en mild zijn, dan is de beste behandeling vaak afwachten. De zenuw kan zichzelf dan herstellen, waarna de klachten weer zullen verdwijnen. Zenuwen herstellen langzaam, zij hebben voor herstel vaak meerdere maanden nodig.

Injectie met ontstekingsremmende medicijnen
Door middel van een injectie met ontstekingsremmende en pijnstillende medicijnen kunnen de klachten van het ilio-inguinalis syndroom verminderd worden, zodat de zenuw intussen tijd zelf tijd krijgt om te herstellen.

Neuropatische pijnmedicatie
Zenuwpijn kan behandeld worden met zogenaamde neuropatische pijnmedicatie. Medicijnen zoals gabapentine, carbamazepine, amitriptyline of imipramine kunnen zorgen voor verminderen van pijn. Nadeel aan deze medicijnen is dat zij op het hele lichaam effect hebben en niet alleen op de plek waar het nodig is.

Operatie
Wanneer er littekenweefsel drukt op de zenuw of wanneer er sprake is van een litteken in de zenuw zelf (neuroom) dan kan een operatie worden verricht. Deze operatie wordt vaak uitgevoerd door de neurochirurg of door de plastische chirurg. Er zijn verschillende operaties mogelijk. Bij de operatie wordt er voor gezorgd dat de zenuw weer voldoende ruimte heeft en niet meer in de knel komt te zitten. Een litteken op de zenuw kan verwijderd worden. Na de operatie kan de zenuw geleidelijk aan herstellen. Ook dit kost tijd.

Zenuwblokkade
Wanneer een operatie niet mogelijk is en de andere behandelingen te weinig effect gehad hebben, dan is het ook mogelijk om de werking van de zenuw definitief te blokkeren door een zogenaamde zenuwblokkade. Vaak wordt dat met pulserende radiofrequente stroom gedaan, (PRF).

Psycholoog
Chronische pijn zorgt voor veranderingen in het zenuwstelsel waardoor het zenuwstelsel steeds gevoeliger wordt voor pijnsignalen. Normaal heeft pijn een waarschuwingssignaal dat er gekeken moet worden wat er aan de hand is met het lichaam. Bij chronische pijn heeft de pijn dit signaal niet meer en staat het pijnsignaal veel te gevoelig afgesteld. Een psycholoog kan met ontspanningstechnieken, mindfulness of gedragstherapie helpen om te zorgen dat het pijnsignaal niet meer overgevoelig staat afgesteld.

Contact met andere ouders
Door het plaatsen van een oproepje op het forum van deze site kunt u proberen in contact te komen met andere kinderen en hun ouders die ook te maken hebben met een ilio-inguinalis syndroom.

Wat betekent het hebben van een ilio-inguinalis syndroom voor de toekomst?
Verdwijnen van de klachten
Bij het merendeel van de kinderen en volwassenen met een ilio-inguinalis syndroom verdwijnen de klachten spontaan of door middel van een operatie. Zenuwen herstellen in een langzaam tempo, dus het kan wel enkele weken tot maanden duren voordat de zenuw weer helemaal hersteld is en de klachten verdwijnen.

Blijvende klachten
Bij een klein deel van de kinderen en volwassenen blijven er klachten bestaan ondanks een behandeling. Bij hen is de zenuw te veel beschadigd en is volledig herstel van het zenuwweefsel niet meer mogelijk. Kinderen en volwassenen zullen dan moeten leren om gaan met de pijnklachten.

Hebben broertjes en zusjes een vergrote kans om een ilio-inguinalis syndroom te krijgen?
Meestal is een ilio-inguinalis syndroom niet het gevolg van een erfelijke aandoening en zal de kans dat een broertje of zusje ook een ilio-inguinalis syndroom krijgt erg klein zijn.

Wilt u ook uw verhaal kwijt, dat kan: verhalen kunnen gemaild worden via info@kinderneurologie.eu en zullen daarna zo spoedig mogelijk op de site worden geplaatst. Voor meer informatie zie hier.

Heeft u foto's die bepaalde kenmerken van deze aandoening duidelijk maken en die hier op de website mogen worden geplaatst, dan vernemen wij dit graag.

www.spierziekten.nl
(Nederlandse vereniging voor mensen met een spierziekte)

1. Ilio-inguinal Nerve Entrapment Syndrome: A Cause of Abdominal Pain. McSherry J. Can Fam Physician. 1987;33:467-9.
  2. Electromyographic findings in ilioinguinal-iliohypogastric nerve entrapment syndrome. Knockaert DC, Boonen AL, Bruyninckx FL, Bobbaers HJ. Acta Clin Belg. 1996;51:156-60
  3. Treatment of ilioinguinal nerve entrapment - a randomized controlled trial. Hahn L. Acta Obstet Gynecol Scand. 2011;90:955-60.
  4. Pulsed radiofrequency for chronic inguinal neuralgia. Makharita MY, Amr YM. Pain Physician. 2015;18:E147-55.

Laatst bijgewerkt: 27 juni 2020 voorheen: 7 november 2018

auteur: JH Schieving